Friday, December 5, 2008

Lambaian ke Mekah


Ahad ni masuk lah 2 minggu abah, mama and nenek aku pergi untuk mengerjakan haji...

Kitorang bertolak menghantar jemaah pada 23 nov at 11pm....aku drive satu kereta and uncle aku drive satu kereta

Abah and mama duduk belakang...akak aku kat sebelah...and aku yg drive mlm tu....nenek aku naik kereta lagi satu

Ntah kenapa aku rasa nervous sgt...sampaikan aku bawak kereta pon tak betul...bukan tak betul as in nak langgar ke apa...tapi mcm aku ni tak biasa drive....sampai akak aku kate nina ko okay ke? orang lain yang nak pegi haji ko plak nervous semacam

Maybe betul aku mmg nervous...taktau lah kenapa...maybe sebab kali ni aku membawa jemaah haji yang juga parents aku....dengan cuaca mlm tu yang sejuk dan hujan renyai2 tak henti

Aku agak lucky coz mlm tu dapat parking betul2 dkt entrance tabung haji...tak payah lah susah2 nak byr parking and jalan jauh2....ramai jemaah haji mlm tu...semua tempat duduk pon dah occupied....until i saw an empty canopy....ntah kenapa takda org nak duduk situ...so kitorg pon duduk lah menunggu kat canopy tu...another family then came to join us

Sempat lah kitorg berborak sekejap sambil mkn burger ramly yg uncle aku beli kat cafe and pekena teh o panas yang mmg best time ujan ni....



Sampailah bila dgr announcement pada pukul 230 pagi, jemaah haji diminta masuk...tetiba sayu je rase...aku peluk nenek...peluk mama....peluk abah...aku mintak ampon...tak terkata mcm mana sedih nya perasaan aku masa tu....berkumandang pulak Labbaiqallah hummalabbaiq di PA system membuat kan aku lagi rasa syahdu




Kitorang berdiri dkt tepi rail untuk melambai jemaah haji sebelum semua masuk ke dlm building...masa tu semua orang pegang camera and videocam nk tangkap gambar...kdg2 rasa mcm tgh tgk artis dkt red carpet je....tapi ni bukan pergi untuk menang award...ni pergi untuk beribadat kepadaNya

Bila family aku semua dah masuk...kitorang pon drive balik bertiga...akak aku drive...aku sebelah...and iya dkt belakang..and aku dpt sms dr mama

"Mama sedih tapi happy semua anak mama hantar mama mlm ni....im gonna miss u all so much...doakan mama ye...mama pegi kerana Allah"

Sebak aku baca msg mama.....tapi aku gembira family aku dapat pegi haji tahun ni...how nice if my mak busu could come along

Ahad ni mama akan berwukuf di Arafah....mama tanya aku ada hajat ke yang nak disampaikan...aku kate mmg ada...tapi yang penting asalkan mama yang doakan untuk kitorang insyaAllah sume akan termakbul

Aku and iya je tinggal berdua...makin lama makin sunyi rasa umah...aku doakan abah, mama and nenek aku dipermudahkan segala urusan haji, diberi kesihatan, dilindungi sepanjang masa, diberi haji mabrur dan semua yang baik2....

We will pray for you and insyaAllah we will meet again...for now, we already missing you... a lot

No comments: