Friday, May 13, 2005

Allahyarham Tan Sri P.Ramlee seniman sepanjang zaman


becakap pasal citer p.ramlee, baru je last 2 weeks aku ngk citer ibu mertuaku, tu antara citer fav. aku dr p. ramlee....satu yg best nyer citer p.ramlee ni....tgk lah bape puluh kali pon aku tak penah jemu...lagu2 sume best...sampai kan byk dialog dlm citer die pon aku dah terhafal...


antara scene yg menyayat hati

scene kat umah combi

" abang osman pon sudah lama tak main saksofon..ntah bole ke tidak...belum tau lagi " n then lagu jeritan batinku pon berkumandang...lagu punye lah syahdu...credit to Osman Jailani..pemain sax yg sebenar


antara scene yang best

scene kassim n nyonya mansur kat kubur

"saudara..kenapa saudara menangis di kubur ibu saya?"
"apa? kubur ibu saudara?"
"apa ertinya semua ini mak?"
"ampunkan kassim...ampunkan mak kassim"
"kalau ini bukan kuburnya si sabariah, di manakah sabariah sekarang?"
"sabariah ada...sabariah ada...mak sudah kahwinkan dengan dr.ismadi"
"sekarang barulah aku tau segalanya...rupanya kamulah yang mengirim telegram palsu...supaya aku boleh bercerai dengan sabariah..bukankah begitu mak?"
"ya kassim..jgn cakap lagi nak...mak dah tua mak salah kassim...jgn ckp lagi lah nak"
"aku hairan mak...mengapakah engkau diciptakan Allah menjadi manusia...kan lebih baik kau menjadi haiwan"
"astaghfirullahalazimmm kassim"

p/s: tulah balasan untuk org berniat tak baik..last2 mkn diri


antara scene yang menyampah

dr. ismadi

"ya aku bersalah kerana mengambil sabariah daripada kau...tapi aku kira...kesalahan itu telah dapat ku tebus dengan memberikan semula penglihatanmu...aku rasa itu sudah cukup adilkan?

p/s: kalo die tak ckp mcm tu sure kassim tak cucuk mata dia


lagu fav. aku

dengar
oh jeritan batinku
memekik mekik memanggil manggil
namamu selalu
sehari kurasa sebulan
hatiku tiada tertahan
ku pandang kiri ku pandang kanan
dikau tiada

risau
batin ku menangis risau
makin kau jauh
makin hatiku bertambah kacau
mengapa kita berpisah
tak sanggup menahan asmara
oh dengarlahhh
jeritan batinku

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

tu citer sedih..kalo citer lawak p.ramlee pon sampai skang melekat kat kepala aku gak...yelah disebabkan satu family aku suke citer p.ramlee jadi sume pon dah hapal dialog die

sejak dumenjak ni plak kitorg ade habit baru..ape aje yg kite tgh borak...n kalo ader tersama ngan dialog dr citer p.ramlee sure kitorg akan terus ckp dialog tu...n then satu family pon gelak...slalu nye aku n akak aku ah...antaranya:


dialog kitorg

"eh nina..tadi awak ikut belakang kereta uncle brahim ke masa pi airport?"

"ikut belakang apenyer...mula2 yelah...tapi mase dah kat highway...die kan bwk perdana..kita kembara mana boleh laju sgt...die sup sap sup sap lesapp"

kitorg pon ketawa sebab dah teringat dialog p.ramlee...akak aku pon sambung dialog p.ramlee


dialog p.ramlee

citer do re mi

"bapak...bapak kejar jebon tadi dapat tak pak?"
"jebon? tak dapat...dia lari sup sap sup sap....hilanggg"


dialog kitorang

nenek aku " tadi kawan aku kasik aku belacan...punyelah cantik...sedap plak bau die..nak
masak lah esok "
aku " hah..ape?...kawan nenek kasik nenek ape? "(sebab tak dengar)
nenek aku " belacann "

aku pon sambung dialog....

dialog p.ramlee

citer seniman bujang lapok

"ampun arghhh..aku tidak akan peduli apa akan terjadi pada diri kau..kalau kau tak mau keluar aku akan pancung leher kau"
"sampai hati kanda nak memancung dinda...sampai hati kanda"
"sampai hatii...kau jugak sampai hati buat aku begitu...bukankah kau tahu kesukaan aku ialah belacan...kenapa kau masak sayur asam takmau campur belacan...sekarang aku akan pancung leher kau"

p/s: tulah die kalo dah jadik fans citer p.ramlee..pade aku p.ramlee ni born with talent...lagu n filem die sumenyer sepanjang zaman n penuh dgn msg tersirat...xde sape yang boleh ganti...semoga dicucuri rahmat ke atasnya...amin!~

t a m m a t

No comments: